(22) 55 23 943
ul. Dobra 55, pokój Z214, 00-312 Warszawa
biuro.lbm@uw.edu.pl

Emocjonalne reakcje Polaków na inauguracyjne przemówienie Donalda J. Trumpa, 47. prezydenta USA (20 stycznia 2025 r.)

Opis projektu

Przeprowadzono biometryczne badanie percepcji inauguracyjnego przemówienia Donalda J. Trumpa na grupie ponad 150 studentów. Uczestnicy zostali zakwalifikowani na podstawie znajomości języka angielskiego oraz deklarowanych preferencji wyborczych – odpowiadali na pytanie, na kogo zagłosowaliby w ubiegłorocznych wyborach prezydenckich w USA (Kamala Harris czy Donald Trump), gdyby mieli taką możliwość.

Badanie odbyło się w pełni zdalnie i polegało na rejestracji mikroekspresji twarzowych (facetracking – FACS, iMotions) w celu określenia prawdopodobnie przeżywanych emocji oraz śledzeniu ruchu oczu uczestników (Webcam Eyetracking – WebET 3.0, iMotions), aby zidentyfikować, na które elementy przemówienia zwracali największą uwagę.

Wstępne wyniki wskazują na wyraźne różnice w emocjonalnej reakcji polskich "Demokratów" i "Republikanów" na kluczowe fragmenty przemowy Trumpa. Po części eksperymentalnej uczestnicy odpowiedzieli także na pytania dotyczące ich odbioru wystąpienia.

Do analizy facetrackingowej wybrano następujące fragmenty przemówienia:
1. RAMA ZŁOTEGO WIEKU - AMERYKA PIERWSZA
2. BÓG URATOWAŁ MNIE BYM MÓGŁ URATOWAĆ AMERYKĘ
3. POKONAM INFLACJĘ BO BĘDZIEMY WYDOBYWAĆ ROPĘ, WYPOWIEMY ZIELONY ŁAD I BĘDZIEMY ZNÓW NARODEM PRZEMYSŁU, TAKŻE MOTORYZACYJNEGO
4. CŁA NOWYM ŹRÓDŁEM ZEWNĘTRZNEGO PRZYCHODU DLA BUDŻETU AMERYKAŃSKIEGO ORAZ EFEKTYWNOŚĆ RZĄDOWA
5. DOŚĆ PODZIAŁÓW ZE WZGLĘDU NA RASE CZY PŁCIE - JESTEŚMY ALBO MĘŻCZYZNAMI ALBO KOBIETAMI - DOŚĆ IDEOLOGII GENDEROWEJ - MA PANOWAĆ MERYTORYCZNA OCENA KOMPETENCJI
6. SILNĄ ARMIĄ USA ZAKOŃCZYMY WOJNY I ZAPOBIEGNIEMY NOWYM - JESTEM TWÓRCĄ POKOJU I ZJEDNOCZYCIELEM
7. AMERYKA WRACA - ZATOKA AMERYKAŃSKA A NIE MEKSYKAŃSKA I PANAMSKI KANAŁ WINIEN WRÓCIĆ W NASZE WŁADANIE A NIE CHIŃSKIE
8. BĄDŹMY ODWAŻNI - NIEMOŻLIWE NIE JEST DLA NAS - WYRUSZYMY NA MARSA, UDOWODNIMY, ŻE NIEMOŻLIWE NIE ISTNIEJE DLA AMERYKI

Pytania badawcze i hipotezy

Pytania:

  1. Jakie emocje dominują u polskich studentów podczas oglądania fragmentów mowy inauguracyjnej prezydenta USA, w zależności od ich zadeklarowanych preferencji wyborczych?
  2. Jakie wizualne aspekty fragmentów mowy inauguracyjnej prezydenta USA przyciągają największą uwagę polskich studentów?
  3. Jak zadeklarowane preferencje wyborcze wpływają na deklarowane emocje i postrzeganie kandydatów po obejrzeniu fragmentów mowy inauguracyjnej prezydenta USA?

Hipotezy:

  1. Studenci o zadeklarowanych preferencjach wyborczych (1-2 dla Trumpa i 9-10 dla Harris) będą wykazywać silniejsze emocje, zgodne z ich preferencjami, podczas oglądania fragmentów mowy inauguracyjnej prezydenta USA, jeśli wygłaszał ją ich kandydat.
  2. Eyetracking wykaże, że polscy studenci zwracają uwagę na różne elementy wizualne, w zależności od ich zadeklarowanych preferencji wyborczych.
  3. Studenci zadeklarowani jako zwolennicy danego kandydata (1-2 dla Trumpa i 9-10 dla Harris) będą wykazywać większe przekonanie do swojego kandydata oraz bardziej pozytywne emocje w deklaratywnej części badania (ankiety), w porównaniu do studentów o przeciwnych preferencjach wyborczych.

Badacze zaangażowani w projekt

Tomasz Gackowski

dr hab., prof. UW
Profesor Tomasz Gackowski jest uznanym badaczem w dziedzinie mediów i komunikacji, historykiem i ekonomistą, specjalizującym się w komunikacji społecznej i medioznawstwie. Pełni funkcję profesora na Uniwersytecie Warszawskim, w Katedrze Komunikacji Społecznej i Public Relations na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii. Jest również kierownikiem Laboratorium Badań Medioznawczych na uniwersytecie. Ponadto w latach 2012-2016 pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora ds. Nauki i Współpracy Międzynarodowej w Instytucie Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego oraz w latach 2022-2024 był wiceprzewodniczącym sekcji mediatyzacji ECREA. Profesor Gackowski kieruje także działaniem II.3.4 „Grywalizacja światów w służbie nowoczesnemu społeczeństwu XXI wieku” w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (2020-2026).

Karolina Brylska

dr
Medioznawca, asystent w Zakładzie Komunikacji Społecznej i Public Relations Wydziału Dzien-nikarstwa, Informacji i Bibliologii i Uniwersytetu Warszawskiego. Zastępca kierownika Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego.

Marcin Łączyński

mgr
Doktorant Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych UW. Absolwent Instytutu Dziennikarstwa UW na specjalizacji Marketing Medialny i PR oraz Wydziału Ekonomii UW (Metody statystyczne w biznesie). Autor blogów gry-szkoleniowe.blogspot.com, przedwyruszeniem.blogspot.com oraz wydanej w 2013 i wyróżnionej przez PTTB książki „Gry Szkoleniowe. Praktyczny Przewodnik”. Jego zainteresowania badawcze obejmują badanie gier (cyfrowych i analogowych), graczy i ich społeczności, wykorzystanie narracji w grach oraz grywalizację.

Adam Balcerzak

mgr inż.
Badacz i wykładowca akademicki, członek Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego (LBM UW), specjalizujący się w sztucznej inteligencji, biometrii oraz interakcjach człowiek-technologia. Doktorant Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego w dyscyplinie nauki o komunikacji społecznej i mediach. Posiada tytuł magistra inżyniera informatyki. Jego zainteresowania badawcze obejmują triangulację metod deklaratywnych i biometrycznych, zastosowanie biometrii w humanistyce, analizę reakcji użytkowników na treści generowane przez AI oraz wirtualną rzeczywistość. Współpracuje z krajowymi i międzynarodowymi instytucjami, w tym z Akademią Wojskową Saint-Cyr we Francji, gdzie prowadzi badania nad biometryczną analizą reakcji operatorów dronów FPV w środowisku VR. Autor i współautor publikacji naukowych oraz raportów, a także uczestnik międzynarodowych konferencji, m.in. ICA HTT, MIDI oraz Ogólnopolskiej Konferencji Metodologicznej Medioznawców. Jako praktyk IT specjalizuje się w wirtualizacji, hostingu, systemach CMS oraz dostępności cyfrowej. Organizator i współorganizator wydarzeń naukowych, w tym konferencji WMEMC 2025 oraz ICA Human Tech Transition. Posiada doświadczenie dydaktyczne w zakresie nowych mediów, technologii mobilnych i systemów informacyjnych.

Użyte sensory/metody

Webcam based eye-tracking

Czytaj dalej

Affectiva facetracking

Czytaj dalej

Klip promocyjny

Projekt "Wytworzenie materiałów promocyjnych oraz przygotowanie bloga poświęconego prezentacji oraz promocji wybranych projektów naukowych realizowanych przez zespół Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego" wykonany w ramach finansowania przyznanego w Działaniu III.3.2 „Promocja badań naukowych” realizowanego w ramach Programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza”


© 2024 Adam Balcerzak